Vanwege het 20 jarig bestaan staan we in het Haarlems Dagblad met een interview.
Tekst door Renee de Borst
PolkaDot van moeder naar dochter.
Marianne Kuiper was 31 toen ze twintig jaar geleden haar winkel PolkaDot in de Kleine Houtstraat 11 begon.
Haar dochter Charlotte Schreuder Goedheijt is nu 31 en staat een paar dagen per week in de winkel, met de bedoeling op termijn de zaak in haar eentje te gaan runnen.
Ze gaan lekker lang over de overname doen, vertellen moeder en dochter tussen de kleurige kleding en accessoires die zij verkopen.
Marianne: “We hebben geen haast. Ik wil wat meer tijd hebben voor mijn nieuwe passie- ik schilder sinds een paar jaar en dat vind ik erg leuk. Ik kan me nu een beetje terugtrekken uit de winkel, maar blijf wel beurzen bezoeken en de administratie doen. Zo kan Charlotte zich langzaam maar zeker inwerken”.
Charlotte was tien jaar toen haar moeder de winkel begonen was dus letterlijk kind aan huis bij Polk Dot. “We woonden hier vlakbij en dan ging ik na school een kopje thee drinken bij mama. Ik vond de inkoop spannend en ging vaak mee naar beurzen. We kochten altijd speciale dingen, anders dan de rest. We gaan de inkoop dan ook samen doen.”
Marianne: ” Dat nostalgische romantische heb ik altijd gewild. Er wordt wel eens gedacht dat ik tweedehands spullen verkoop, maar alles is nieuw. Alleen het sfeertje is nostalgisch. Ik heb in die twintig jaar wel de smaak zien veranderen en we gaan ook wel met de trends mee. Maar het blijft klassiek romantisch met een grap.”
Charlotte: “Ik hoorde altijd alle verhalen en wilde eigenlijk toen ik op de middelbare school zat ook een winkel. Van dat idee ben ik afgestapt omdat ik economie op school zo moeilijk vond. Ik ben geschiedenisjuf geworden. Ik heb acht jaar les gegeven op het Montessori College in Aerdenhout. Ik hoef niet zo nodig een kwart eeuw voor de klas te staan. Ik vond het wel tijd voor iets anders. En het is goed te combineneren met mijn gezin- ik heb een zoontje van anderhalf. Ik vind het leuk om klanten iets aan te reiken- om hen te enthousiasmeren. Ik ga het ook niet heel anders doen- me misschien iets meer richten op mensen van mijn leeftijd.”
Marianne:”Voor veel vaste klanten zijn wij een goed bewaard geheim. We hebben leuke spullen en of mensen nu een kaart kopen van een euro of een jurk van tweehonderd euro, ze zijn ons allemaal even lief”.